Afschrift/uittreksel overlijdensakte aanvragen
Soms heeft u een afschrift of uittreksel van een overlijdensakte nodig (uit het overlijdensregister van de Burgerlijke Stand).
U kunt alleen een afschrift aanvragen van de overlijdensakte van:
- uw overleden partner
- of kind
- of vader of moeder.
Het overlijden moet plaats hebben gevonden in:
- de gemeente Hardinxveld-Giessendam (op of na 1 januari 1957),
- de gemeente Giessendam (vóór 1 januari 1957) of
- de gemeente Hardinxveld (vóór 1 januari 1957).
Als het overlijden in een andere gemeente plaatsvond, moet u het afschrift van de overlijdensakte aanvragen bij die andere gemeente!
Taalkeuze
U krijgt de keuze om een Nederlandstalig (voor Nederland) of een meertalig (voor buitenland) afschrift aan te vragen.
Aanvragen
U vraagt een overlijdensakte online aan of persoonlijk aan de balie van de gemeente. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Aan de balie krijgt u het uittreksel direct mee. Bij een online aanvraag, krijgt u het uittreksel binnen drie werkdagen per post thuisgestuurd.
Wat heeft u nodig?
Zorgt u ervoor dat u het volgende gereed heeft vóór u met de aanvraag begint:
- zekerheid dat het overlijden plaatsvond in de gemeente Hardinxveld-Giessendam, de gemeente Giessendam of de gemeente Hardinxveld
- (als u het afschrift aanvraagt voor een familielid) voornamen, achternaam en geboortedatum van het familielid
- datum en plaats van het overlijden
- duidelijkheid of u het afschrift in het buitenland nodig heeft
Bij online aanvragen heeft u extra nodig:
- uw DigiD-inloggegevens
- de benodigde gegevens om online te kunnen betalen (iDEAL, Master Card en VISA).
Kosten
Prijs: € 16,60
Inloggen met DigiD
U logt in met uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag het dan aan via www.digid.nl.
Volg ons