Afschrift/uittreksel overlijdensakte aanvragen

Soms heeft u een afschrift of uittreksel van een overlijdensakte nodig (uit het overlijdensregister van de Burgerlijke Stand).

U kunt alleen een afschrift aanvragen van de overlijdensakte van:

  • uw overleden partner
  • of kind
  • of vader of moeder.

Het overlijden moet plaats hebben gevonden in:

  • de gemeente Hardinxveld-Giessendam (op of na 1 januari 1957),
  • de gemeente Giessendam (vóór 1 januari 1957) of
  • de gemeente Hardinxveld (vóór 1 januari 1957).

Als het overlijden in een andere gemeente plaatsvond, moet u het afschrift van de overlijdensakte aanvragen bij die andere gemeente!

Taalkeuze

U krijgt de keuze om een Nederlandstalig (voor Nederland) of een meertalig (voor buitenland) afschrift aan te vragen.

Aanvragen

U vraagt een overlijdensakte online aan of persoonlijk aan de balie van de gemeente. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Aan de balie krijgt u het uittreksel direct mee. Bij een online aanvraag, krijgt u het uittreksel binnen drie werkdagen per post thuisgestuurd.

Wat heeft u nodig?

Zorgt u ervoor dat u het volgende gereed heeft vóór u met de aanvraag begint:

  • zekerheid dat het overlijden plaatsvond in de gemeente Hardinxveld-Giessendam, de gemeente Giessendam of de gemeente Hardinxveld
  • (als u het afschrift aanvraagt voor een familielid) voornamen, achternaam en geboortedatum van het familielid
  • datum en plaats van het overlijden
  • duidelijkheid of u het afschrift in het buitenland nodig heeft

Bij online aanvragen heeft u extra nodig:

  • uw DigiD-inloggegevens
  • de benodigde gegevens om online te kunnen betalen (iDEAL, Master Card en VISA).

Kosten

Prijs: € 16,60

Inloggen met DigiD

U logt in met uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag het dan aan via www.digid.nl.

Oline afschrift overlijdensakte aanvragen