Regels voor gedrag
Wij willen dat iedereen zich veilig en prettig voelt. Daarom hebben wij duidelijke afspraken over gedrag. Op deze pagina leest u wat wij van u verwachten en wat wij doen als u zich niet aan de regels houdt.
Algemeen
Elke vorm van agressie of geweld nemen wij serieus. Of het nu gaat om woorden of daden, klein of groot. Wij melden dit altijd en nemen maatregelen.
Hinderlijk gedrag
Hinderlijk gedrag is gedrag dat anderen stoort of belemmert. Denk aan:
- Lawaai maken
- Rommel achterlaten
- Roken of alcohol drinken binnen
Wat doen wij dan?
- Wij spreken u aan en wijzen u op de huisregels.
- Als uw gedrag niet verandert, vragen wij u het gebouw te verlaten.
- Als het gedrag ernstiger wordt, schakelen wij hulp in
Verbale agressie
Voorbeelden hiervan zijn:
- Schelden
- Discrimineren
- Grof taalgebruik
Wat doen wij dan?
- Wij vragen u om te stoppen.
- Als dat niet gebeurt, beëindigen wij het gesprek en vragen wij u te vertrekken.
- Onze medewerkers zorgen eerst voor hun eigen veiligheid.
- Wij melden het incident.
Agressie via de telefoon
Wat doen wij dan?
- Wij zetten het gesprek op speaker zodat collega’s kunnen meeluisteren.
- Wij waarschuwen u dat het gesprek wordt beëindigd als het zo doorgaat.
- Als dat niet helpt, verbreken wij de verbinding.
- U ontvangt een brief over uw gedrag
Agressie via brieven of online berichten
Wat doen wij dan?
- Wij gaan met u in gesprek over de toon van uw bericht.
- Als het vaker gebeurt, ontvangt u een brief waarin staat dat wij niet meer reageren op zulke berichten.
- Daarna reageren wij ook echt niet meer.
Vernieling van spullen
Wat doen wij dan?
- Wij spreken u aan.
- Wij schakelen hulp in.
- Als u niet vertrekt, bellen wij de politie.
- Wij leggen de schade vast met een rapport en foto’s.
- Wij doen aangifte bij de politie.
- U ontvangt binnen 3 dagen een brief over de schade en de kosten.
- Wij stoppen de dienstverlening. Die begint pas weer na een gesprek over uw gedrag.
Volg ons